PwC: Ανάπτυξη για το 66% των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων
Διψήφια άνοδο μεγεθών καταγράφει το 41% των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων, σύμφωνα με την έρευνα της PwC. Τα πάγια προβλήματα των εταιριών του είδους παγκοσμίως.
Την ανάγκη για μεγιστοποίηση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος των οικογενειακών επιχειρήσεων μέσω της διαμόρφωσης ξεκάθαρων αξιών με την παράλληλη ενίσχυση της εταιρικής κουλτούρας επισημαίνει η παγκόσμια έρευνα Family Business Survey 2018 της PwC που δημοσιεύτηκε πρόσφατα.
Στη φετινή έρευνα οι ηγέτες των οικογενειακών επιχειρήσεων παγκοσμίως, αναφέρουν ότι οι επιχειρήσεις τους είναι πιο υγιείς από ποτέ, με την αισιοδοξία για τα επόμενα 2 χρόνια να βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα από το 2007. Βάσει των εκτιμήσεων τους, τα έσοδα αναμένεται να διατηρήσουν ανοδική πορεία για την ισχυρή πλειοψηφία των επιχειρήσεων (84%), με το 15% αυτών να την χαρακτηρίζουν «ταχύτατη».
Παρά την αισιοδοξία και τις προοπτικές που εμφανίζουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις, η έκθεση υπογραμμίζει ότι η αναμενόμενη ανάπτυξη δεν πραγματοποιείται πάντα. Σύμφωνα με τον David Wills, Global Leader for Entrepreneurial and Private Business, στο παγκόσμιο δίκτυο της PwC:
«Η επικέντρωση στον στρατηγικό σχεδιασμό παραμένει μελανό σημείο για μεγάλη μερίδα των οικογενειακών επιχειρήσεων. Το 21% αναφέρει ότι δεν έχει πλάνο διαδοχής, ενώ το 30% διαθέτει έναν αρχικό σχεδιασμό ο οποίος δεν βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Λιγότερες από τις μισές επιχειρήσεις -49%- διαθέτουν επίσημο μεσοπρόθεσμο πλάνο, με το 42% από αυτές να αναφέρουν διψήφια ανάπτυξη.
Η ταχύτητα της αλλαγής στο επιχειρηματικό τοπίο είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Το γεγονός ότι μια επιχείρηση επιτυγχάνει ανάπτυξη στο παρόν δεν αποτελεί εγγύηση ότι αυτή η ανάπτυξη θα συνεχιστεί και στο μέλλον. Σήμερα περισσότερο από ποτέ, για την αξιοποίηση των εγγενών πλεονεκτημάτων της οικογενειακής ιδιοκτησίας απαιτείται από τους ιδιοκτήτες των οικογενειακών επιχειρήσεων να εναρμονίσουν δύο θεμελιώδη στοιχεία – τη στρατηγική ιδιοκτησίας και την επιχειρηματική στρατηγική».
Σε γεωγραφικό επίπεδο, οι επιχειρήσεις στη Μέση Ανατολή και την Αφρική εξέφρασαν τη μεγαλύτερη αισιοδοξία, ενώ ακολουθούν η Ασία, η Βόρεια Αμερική, η Λατινική Αμερική και η Δυτική Ευρώπη.
Αναφορικά με τις ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις, βάσει των τάσεων που σημειώνει η έρευνα, το 66% έχει καταγράψει ανάπτυξη τους τελευταίους 12 μήνες (έναντι 56% το 2016), εκ των οποίων το 41% δηλώνει διψήφια άνοδο.
Παράλληλα, υψηλές είναι οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη από τις ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις με ποσοστό 91% έναντι 84% του παγκόσμιου μέσου όρου.
Ως κυριότερες προκλήσεις για τα επόμενα 2 χρόνια και θέματα που απασχολούν πάνω από τις μισές Ελληνικές επιχειρήσεις, αναδεικνύονται η ανάγκη για καινοτομία, το οικονομικό περιβάλλον, η πρόσβαση στις κατάλληλες δεξιότητες της αγοράς, η διαχείριση δεδομένων και ο ψηφιακός μετασχηματισμός.
Σε επίπεδο επιχειρηματικών στόχων κυριαρχούν με ποσοστό 94% η προσέλκυση και διατήρηση ταλαντούχων στελεχών, (87% παγκοσμίως), η εφαρμογή συστημάτων επιβράβευσης των εργαζομένων με ποσοστό 94% (62% παγκοσμίως) και ακολουθεί η βελτίωση της κερδοφορίας με ποσοστό 91 % (80% παγκοσμίως).
Αναφορικά με την ύπαρξη στρατηγικού σχεδιασμού, οι μισές ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις διαθέτουν μεσοπρόθεσμο σχέδιο σε αντίθεση με το 38% (21% παγκοσμίως) που δεν διαθέτει πλάνο. Το 34% των επιχειρήσεων εκτιμούν την αλλαγή του επιχειρηματικού τους μοντέλου εντός των επόμενων 2 ετών (20% παγκοσμίως), ενώ το 75% δηλώνει ότι σκοπεύει να αναζητήσει εξειδικευμένα στελέχη εκτός της ευρύτερης οικογένειας (53% παγκοσμίως).
Το 56% των ερωτηθέντων στοχεύει στην πραγματοποίηση σημαντικών δράσεων σε σχέση με τις ψηφιακές δεξιότητες μέσα στους επόμενους 24 μήνες, ενώ το 31% των επιχειρήσεων νιώθουν ευάλωτες στις ηλεκτρονικές απειλές.
Σύμφωνα με τον Κυριάκο Ανδρέου, Territory Advisory Leader PwC Greece «Με βάση τις τάσεις που αποκαλύπτονται από την έρευνα, διακρίνουμε μια αισιοδοξία από τις ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις η οποία ενθαρρύνεται από τα σημάδια σταθεροποίησης της οικονομίας. Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει και η έρευνα χρειάζεται να είμαστε συγκρατημένοι στις προβλέψεις μας.
Στην παρούσα φάση, απαιτείται να κοιτάξουμε μπροστά, ανταποκρινόμενοι στις προκλήσεις του ευμετάβλητου περιβάλλοντος και των αλλαγών που φέρνει η εξέλιξη της τεχνολογίας. Μια από τις συνέπειες της ελληνικής κρίσης είναι η χαμηλή επένδυση στον ψηφιακό μετασχηματισμό κατά τα προηγούμενα χρόνια. Οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις φαίνεται να θέλουν να ευθυγραμμιστούν με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες για την ενίσχυση της καινοτομίας, τη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και την επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης.
Στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται παγκοσμίως, μια από τις βασικές προκλήσεις αποτελεί και η προσέλκυση ταλαντούχων στελεχών. Το γεγονός αυτό είναι αντιφατικό για τα ελληνικά δεδομένα όπου τα επίπεδα ανεργίας παραμένουν υψηλά. Δημιουργείται λοιπόν, η ανάγκη κατάρτισης σε νέους τομείς και η απόκτηση νέων δεξιοτήτων στο πλαίσιο διαρκούς εκπαίδευσης από την πλευρά των εργαζομένων παράλληλα με τον επανασχεδιασμό των προγραμμάτων ανάπτυξης από τα τμήματα ανθρώπινου δυναμικού.
Τέλος, πάγια πρόκληση, φαίνεται να είναι η διαδοχή και η μετάβαση στις επόμενες γενιές με μόλις 9% των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων να διαθέτει πλάνο διαδοχής και άρα μακροπρόθεσμου σχεδιασμού.»
πηγή: euro2day.gr