Εφορία – ΔΕΔ : Δείτε πότε «χαρίζει» πρόστιμα για λάθη στις φορολογικές δηλώσεις
Διαβάστε αναλυτικά πότε μπορούν να διορθωθούν και να ακυρωθούν πρόστιμα αλλά και άδικοι φόροι.
Τα λάθη στις φορολογικές δηλώσεις κοστίζουν σε πρόστιμα και προσαυξήσεις. Παρόλα αυτά, υπάρχουν περιπτώσεις, που τα λάθη συγχωρούνται και αποφεύγονται πρόστιμα και προσαυξήσεις. Αυτό ισχύει όταν υπάρχουν συγκεκριμένα δεδομένα, αλλά όμως ειδική σημασία έχει και ο χρόνος υποβολής της τροποιητικής δήλωσης. Πάντως, ένα λάθος στη φορολογική δήλωση των εκατοντάδων κωδικών και των χιλιάδων διατάξεων της φορολογικής νομοθεσίας, είναι κάτι σύνηθες. Η νομοθεσία παρέχει στους φορολογούμενους τη δυνατότητα διόρθωσης των λαθών που πιθανόν έγιναν κατά τη συμπλήρωση της φορολογικής δήλωσης. Ο γενικός κανόνας είναι, πως για κάθε τροποποιητική ή συμπληρωματική δήλωση, προβλέπεται η επιβολή προστίμου. Το ύψος καθορίζεται στα 100 ευρώ για τα φυσικά πρόσωπα. Επιπλέον, 250 ευρώ, για τις επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία. Επίσης, 500 ευρώ για τις επιχειρήσεις με διπλογραφικό βιβλία.
Με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ:
α) 1 στους 2 φορολογούμενους που προσέφυγαν στην ΑΑΔΕ κατά αποφάσεων της Εφορίας (για ελέγχους, πρόστιμα, φόρους, δηλώσεις κ.λπ.) δικαιώνεται! Μέσα στο β’ τρίμηνο φέτος (Απρίλιος-Ιούνιος 2018) η ΔΕΔ δικαίωσε 966 πολίτες. Υποχρέωσε τις ΔΟΥ να ακυρώσουν πρόστιμα και φόρους. Αντιθέτως. απέρριψε 1.046 προσφυγές πολιτών, επικυρώνοντας τις αποφάσεις των εφοριακών υπαλλήλων
β) Από την αρχή της χρονιάς έχουν κατατεθεί 5.049 νέες προσφυγές πολιτών και επιχειρήσεων στη ΔΕΔ, ενώ εξετάστηκαν και έκλεισαν 5.256 υποθέσεις. Με τους ρυθμούς αυτούς, στη ΔΕΔ θα συρρεύσουν πάνω από 10.000 υποθέσεις μέσα στο 2018
γ) Σχεδόν το σύνολο (91%) των προσφυγών εξετάστηκε έγκαιρα μέσα στο α΄ εξάμηνο, πριν από την καταληκτική προθεσμία των 120 ημερών που προβλέπει ο νόμος. Κι έτσι δεν κατέληξαν στα αζήτητα, ούτε απορρίφθηκαν σιωπηρώς, όπως παλαιότερα κατά κόρον συνέβαινε, αλλά κρίθηκαν επί της ουσίας
δ) Μόλις το 38,6% των φορολογουμένων κατέφυγε τελικά στα δικαστήρια για να βρει καλύτερη λύση από αυτήν που έδωσε η ΔΕΔ. Αντιθέτως, στο α΄εξάμηνο φέτος, 62% των περιπτώσεων οι διαφορές των πολιτών-Εφορίας έκλεισαν οριστικά με απόφαση της ΔΕΔ.
Πώς λειτουργεί η ΔΕΔ
Ο νέος θεσμός της ενδικοφανούς προσφυγής εισήχθη μετά την καταδίκη της χώρας μας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Αυτό συνέβη γιατί οι διοικητικές δίκες καθυστερούσαν να δώσουν αποτέλεσμα. Η ΔΕΔ είναι ειδική αποκεντρωμένη υπηρεσία, υπαγόμενη απευθείας στον διοικητή της ΑΑΔΕ. Μια μεγάλη αλλαγή που επήλθε πέρυσι είναι ότι η απαίτηση καταβολής ποσοστού 50% της βεβαιωμένης φορολογικής διαφοράς από τον φορολογούμενο. (που ήταν ένα εμπόδιο για να εξεταστεί η υπόθεσή του) μπορεί να εξοφληθεί και μετά την κατάθεση της ενδικοφανούς προσφυγής, μέχρι την έκδοση της απόφασης ή την πάροδο της προθεσμίας των 120 ημερών.
Δεν αποτελεί δηλαδή πλέον προϋπόθεση και μπορεί, αν δικαιωθεί, να μην πληρώσει τελικά τίποτα, εκθέτει όμως τον φορολογούμενο σε κίνδυνο κατάσχεσης από την εφορία. Η επανεξέταση των πράξεων της φορολογικής διοίκησης γίνεται από τη ΔΕΔ με έλεγχο πραγματικών και νομικών ζητημάτων των υποθέσεων. Επίσης η ΔΕΔ εξετάζει και αιτήματα αναστολής της καταβολής του 50% του αμφισβητούμενου ποσού αν ο φορολογούμενος τελεί σε πραγματική οικονομική αδυναμία. Ολες οι αποφάσεις της αναρτώνται δημόσια στον διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ. Αναρτώνται με τα πλήρη στοιχεία της υπόθεσης αλλά χωρίς ονόματα για τη διαφύλαξη των απόρρητων προσωπικών δεδομένων.