«Λόγοι για να χαμογελάτε»: Αναλύοντας τα 7 σημεία από το «viral» σημείωμα του super market
Τις τελευταίες ώρες, ένα από τα θέματα που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο είναι το σημείωμα που έστειλε ανώτερο στέλεχος γνωστής αλυσίδας super market προς τους εργαζομένους της. Σήμερα, παίρνουμε τις αναφορές σε αυτό το μήνυμα και τις εξετάζουμε, χρησιμοποιώντας τις ως αφορμές για μια περαιτέρω αναζήτηση νοημάτων και πραγματικοτήτων.
Στόχος αποτελεί το να δούμε, ξεκινώντας από τις συγκεκριμένες διατυπώσεις, τις πρακτικές που προτείνονται για μια επιχείρηση, τις σχέσεις της με τους εργαζομένους και τη γενικότερη στάση της. Ουσιαστικά, οι αναφορές στο συγκεκριμένο σημείωμα αποτελούν μια ευκαιρία για να ρίξουμε μια ματιά σε κάποια ζητήματα (και όχι για να κρίνουμε κάποια συγκεκριμένη επιχείρηση ή κατάσταση).
Υπενθυμίζουμε πως το σημείωμα καλούσε τους εργαζομένους να χαμογελούν για μια σειρά λόγων, όπως αυτοί αναφέρονται παρακάτω.
«Επειδή έχετε δουλειά»
Το να έχει κάποιος δουλειά είναι ένας λόγος για να βλέπει ορισμένα πράγματα υπό μια αισιόδοξη οπτική. Φυσικά, εδώ μπαίνουν και άλλα ζητήματα, όπως, για παράδειγμα, το είδος της δουλειάς, το αν την επέλεξε επειδή είναι το αντικείμενο του ή κατέληξε σε αυτήν για εντελώς βιοποριστικούς λόγους, οι συνθήκες εργασίας και η αμοιβή, το περιβάλλον εργασίας, το αν τον «γεμίζει» κ.α. Παράγοντες (υποκειμενικοί και αντικειμενικοί) που θα βοηθήσουν τον εργαζόμενο προς τη συγκεκριμένη στόχευση. Στο τέλος της ημέρας, όμως, κάπου εδώ υπάρχει κάτι αυτονόητο και δεν θα έπρεπε να αποτελεί λόγο για χαμόγελο απλώς και μόνο η ύπαρξη δουλειάς, σε σύγκριση με κάποια χειρότερη κατάσταση που υποδηλώνεται.
«Επειδή πληρώνεστε στην ώρα σας»
Κάποιος που εργάζεται, πληρώνεται. Εάν φέρνει εις πέρας την εργασία με τα απαιτούμενα αποτελέσματα και δεν προκύπτουν άλλα ζητήματα, τότε πρέπει να παίρνει και τον μισθό του, στον χρόνο που έχει συμφωνηθεί και που έχουν υπογράψει οι δύο πλευρές. Όπως ο εργαζόμενος πρέπει να τηρεί τα ωράρια, τις απαιτήσεις, τα προγράμματα και τα συμφωνηθέντα, το ίδιο πρέπει να κάνει και μια επιχείρηση. Είναι μια κατάσταση που διατηρεί την αξιοπιστία και των δύο πλευρών και την έρρυθμη κατάσταση που απαιτείται. Ως εκ τούτου, ο μισθός βρίσκεται σε εκείνα που προβλέπει η συγκεκριμένη «σχέση». Δεν είναι κάτι ξεχωριστό, κάποια ειδική κατάσταση. Η μη τήρηση των συμφωνηθέντων αποτελεί μια ξεχωριστή κατάσταση.
«Επειδή εργάζεστε σε μια εταιρεία που σας σέβεται και ακούει τα προβλήματα σας»
Είναι αυτονόητο πως μια επιχείρηση που σέβεται τον εαυτό της πρέπει να σέβεται τους εργαζομένους της, να ακούει την άποψη τους, τα ενδεχόμενο προβλήματα που υπάρχουν και να τους καλεί να πάρουν μέρος και θέση στους τομείς που μπορούν να συνδιαμορφώσουν. Αυτός πρέπει να είναι ο κανόνας, όχι η εξαίρεση. Αν και οι εποχές που ζούμε έχουν τις ιδιαιτερότητες τους, κάθε επιχείρηση που σέβεται τους εργαζομένους της πρέπει να δημιουργεί για αυτούς ένα περιβάλλον εργασίας στο οποίο να θέλουν να βρίσκονται, να εργαστούν, να παράγουν, να αποδώσουν. Άλλωστε, οι εργαζόμενοι μιας επιχείρησης είναι απαραίτητο συστατικό για την εξέλιξη της.
«Επειδή η εταιρεία επένδυσε χρήματα για να συνεχίσετε να εργάζεστε»
Οι επενδύσεις και η ανάπτυξη των επιχειρήσεων και της οικονομίας μέσα από αυτές εμφανίζονται ως ζητούμενο στις μέρες μας. Σε αυτή τη βάση, οι επενδύσεις θα πρέπει να λειτουργούν ως καταλύτης για τη διασφάλιση θέσεων εργασίας και τη δημιουργία νέων, για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας, για την περαιτέρω ανάπτυξη της επιχείρησης (και των στελεχών της) και για την προσφορά νέων ευκαιριών. Ο εργαζόμενος θα πρέπει να βλέπει τα αποτελέσματα των εξελίξεων έτσι ώστε αυτά να έχουν επίδραση στην ψυχολογία του και να μην αποτελούν απλούς αριθμούς και αναφορές. Εάν δεν εντοπίζει εξέλιξη, ανάπτυξη και ευκαιρίες αλλά μια στάσιμη κατάσταση σε μια εργασία που δεν του προσφέρει τα απαιτούμενα, οι επενδύσεις δύσκολα θα του φέρουν πραγματικό χαμόγελο. Κατά πάσα περίπτωση, θα τον αφήνουν αδιάφορο.
«Επειδή πληρώνεστε για αυτό»
Εάν έχουμε να κάνουμε με μια θέση εργασίας στην οποία βοηθάει το χαμόγελο, μια θέση στην οποία ο εργαζόμενος έχει άμεση, προσωπική επαφή με τον πελάτη, τότε αυτό αποτελεί ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό. Εντούτοις, πέρα από κάποια… μοντέλα σε συγκεκριμένες διαφημίσεις, μάλλον είναι λίγοι εκείνοι για τους οποίους, στην περιγραφή της δουλειάς τους, υπάρχει ως προαπαιτούμενο η ύπαρξη χαμόγελου. Το χαμόγελο βοηθάει σε κάποιους τομείς, αλλά το τελικό ζητούμενο είναι οι πλούσιες υπηρεσίες, το ποιοτικό προϊόν, η εξαιρετική εξυπηρέτηση. Αυτή θα πρέπει να είναι η στόχευση κάθε επιχείρησης.
«Επειδή οι πελάτες του καταστήματος σας πληρώνουν και πρέπει να τους ευχαριστείτε για αυτό με ένα χαμόγελο»
Η συγκεκριμένη αναφορά σχετίζεται και με την προηγούμενη. Ναι, το χαμόγελο έχει τη σημασία του, ειδικά εάν κάποιος δουλεύει σε συγκεκριμένες θέσεις. Προφανώς, αν και όλοι έχουν τις κακές τους μέρες, δεν θα είναι και το καλύτερο δυνατό να βρίσκεται κάποιος σε μια θέση εργασίας που απαιτεί συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τα οποία εκείνος δεν διαθέτει. Στο τέλος της ημέρας πάντως, αυτό για το οποίο πληρώνει ο καταναλωτής είναι η υπηρεσία και το προϊόν, το οποίο θα πρέπει να συνοδεύεται από άψογη εξυπηρέτηση και επαφή με το κατάστημα και το προσωπικό του.
«Γιατί θα έχουμε τόσο καλές προσφορές που πρέπει να τις διαφημίζουμε»
Με βάση τα δύο προαναφερθέντα, το χαμόγελο του εργαζομένου βοηθάει σε κάποιες πτυχές. Αυτό όμως στο οποίο – μάλλον – δεν βοηθάει είναι η ουσιαστική προώθηση των προσφορών. Τουλάχιστον όχι άμεσα. Πέρα από πολύ συγκεκριμένες θέσεις, η προώθηση μιας προσφοράς ή κάποιας σχετικής καμπάνιας αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής γύρω από τη διαφήμιση, ή ακόμη και το marketing/branding. Ναι, ο πελάτης μπορεί να έρθει λόγω του φιλικού προσωπικού, οι «καλές προσφορές» όμως διαφημίζονται και προωθούνται με συγκεκριμένους τρόπους και διαδικασίες. Ένα χαμόγελο δεν διαφημίζει άμεσα την έκπτωση. Υποστηρίζει την εικόνα της επιχείρησης, δεν διαφημίζει όμως απαραίτητα μια τιμολογιακή πολιτική.
πηγή: epixeiro.gr