Αυτές είναι οι δέκα «καυτές» αλλαγές στη φορολογία που φέρνει το πολυνομοσχέδιο
Το πολυνομοσχέδιο με το οποίο ολοκληρώνονται τα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της 4ης και τελευταίας αξιολόγησης του προγράμματος κατατέθηκε την Παρασκευή, 08.06.2018 και αναμένεται να προκαλέσει… τσουνάμι αντιδράσεων. Δεν είναι μόνο οι -ψηφισμένες- περικοπές στις συντάξεις, δηλαδή το μεγαλύτερο «αγκάθι» του ογκωδέστατου πολυνομοσχεδίου. Είναι και οι αλλαγές στην φορολογία.
Οι επόμενες ημέρες αναμένονται «καυτές», αφού το πολυνομοσχέδιο πρέπει να ψηφιστεί… στο πι και φι, με δεδομένη την επιδίωξη της κυβέρνησης για μια συνολική συμφωνία για την αξιολόγηση, τη μεταμνημονιακή εποπτεία και το χρέος στη σύνοδο του Eurogroup της 21ης Ιουνίου.
Το πολυνομοσχέδιο, λοιπόν, περιλαμβάνει δέκα παρεμβάσεις φορολογικού χαρακτήρα για το κλείσιμο των παραθύρων φοροαποφυγής στον ΦΠΑ αλλά και το πόθεν έσχες.
Όσον αφορά, μάλιστα, στο σκέλος του μεσοπρόθεσμου προγράμματος, τονίζεται πως συνολικός δημοσιονομικός χώρος πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ θα διατεθεί για μείωση των φορολογικών βαρών χωρίς ιδιαίτερη εξειδίκευση. Πέραν, μάλιστα, της διατύπωσης ότι θα στοχεύουν στην αύξηση «του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων”.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί και κάτι ακόμη σημαντικό: Πως παρόλο που υπήρχε σε προσχέδιο του πολυνομοσχεδίου, έχει αφαιρεθεί διάταξη για την κατάργηση του φόρου υπεραξίας ακινήτων.
Αυτά είναι τα 10 SOS για την φορολογία στο πολυνομοσχέδιο
1) Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής του τεκμηρίου απόκτησης περιουσιακών στοιχείων (σ.σ. πόθεν έσχες). Κι αυτό προκειμένου να περιληφθεί σε αυτό και η δαπάνη των φορολογούμενων για ασφαλιστικά συμβόλαια επενδυτικού χαρακτήρα. Για παράδειγμα της αγοράς μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων. Να σημειωθεί εδώ πως το πόθεν έσχες ισχύει ήδη σε κάθε μορφή απευθείας αγοράς επενδυτικών προϊόντων. Όπως είναι οι μετοχές, τα ομόλογα και τα αμοιβαία κεφάλαια.
2) Επεκτείνεται η υποχρέωση καταβολής εγγύησης στο δημόσιο και στα φυσικά πρόσωπα που έχουν πτωχεύσει. Αυτό, ούτως ώστε να προχωρήσουν σε νέα έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας.
3) Απαλλάσσεται πλέον από την εισφορά αλληλεγγύης το τεκμαρτό εισόδημα που προκύπτει για τους ιδιοκτήτες που παραχωρούν δωρεάν τη χρήση κατοικίας επιφάνειας έως 200 τετραγωνικών μέτρων σε ανιόντες (π.χ. γονείς). Ή κατιόντες (π.χ. τέκνα). Ή στο δημόσιο. Το τεκμαρτό εισόδημα υπολογίζεται με συντελεστή 3% επί της αντικειμενικής αξίας του παραχωρούμενου ακινήτου.
4) Ενσωματώνεται στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και μάλιστα μονιμοποιείται η διάταξη για την απαλλαγή από τα τεκμήρια διαβίωσης των φορολογούμενων που έχουν πενιχρά και περιστασιακά εισοδήματα. Κάθε χρόνο δημιουργούνταν η ανάγκη για ανανέωση της σχετικής διάταξης. Πλέον, ωστόσο, ενσωματώνεται στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Η διάταξη προβλέπει ότι οι φορολογούμενοι που έχουν πραγματικό εισόδημα έως 6.000 ευρώ ή τεκμαρτό έως 9.500 ευρώ και δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών, δηλαδή με την έκπτωση φόρου 1.900 έως 2.100 ευρώ που οδηγεί σε αφορολόγητο όριο.
5) Η διάταξη για τον χαρακτηρισμό ενός κράτος ως φορολογικά μη συνεργάσιμου από τις επιχειρήσεις του οποίου δεν αναγνωρίζονται τιμολόγια πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών… αγριεύει. Εάν το κράτος δεν έχει υπογράψει συμφωνία ανταλλαγής πληροφοριών από το τρέχον έτος και μετά τότε θεωρείται μη συνεργάσιμο.
ΦΠΑ, επιχειρήσεις… σινεμά και φορολογία
6) Κλείνουν διάφορα νομοτεχνικά παράθυρα στη νομοθεσία ΦΠΑ. Παράθυρα που οδηγούσαν σε υποτιμολογήσεις μεταξύ συγγενικών ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων.
7) Θεσπίζονται, πλέον, φορολογικά κίνητρα για τις κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, από τις δαπάνες που πραγματοποιούνται εκπίπτει το 30%. Όμως το συνολικό ποσοστό έκπτωσης με παραστατικά δεν μπορεί να ξεπεράσει το 50% των δαπανών.
8) Στις επιχειρήσεις που πραγματοποιούν επενδύσεις εξοικονόμησης νερού και ενεργειακής αναβάθμισης, δίνονται κίνητρα με τη μορφή αυξημένων συντελεστών απόσβεσης.
9) Ξεκαθαρίζεται νομοθετικά ότι δεν αποτελεί επενδυτική και επιχειρηματική πράξη οποιαδήποτε πώληση ακινήτου το οποίο έχει προέλθει από κληρονομιάή δωρεά συγγενικού προσώπου μέχρι δεύτερου βαθμού συγγένειας ή εφόσον το ακίνητο έχει διακρατηθεί για περισσότερο από 5 έτη.
10) Χαλαρώνει σε εφαρμογή της νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας, η διάταξη σχετικά με το πότε ένας εργαζόμενος στο εξωτερικό θεωρείται φορολογικός κάτοικος Ελλάδας. Και συνεπώς φορολογείται με τους ελληνικούς φορολογικούς συντελεστές και για το εισόδημά τους εκτός συνόρων. Η προηγούμενη διάταξη προέβλεπε ότι θεωρείται φορολογικός κάτοικος Ελλάδας εφόσον έχει τους προσωπικούς δεσμούς του στην Ελλάδα. Ή και οικονομικούς και κοινωνικούς. Εντούτοις, η νέα διάταξη προβλέπει ότι αυτοί οι δεσμοί πρέπει να υπάρχουν ταυτόχρονα.
πηγή: Newsit.gr