Μεγάλος ντόρος έχει γίνει τις τελευταίες ημέρες για τις επιστροφές του φόρου εισοδήματος και τους συμψηφισμούς. Το έργο είναι γνωστό και το έχουμε ξαναδεί με το φινάλε του να είναι πάντα εις βάρος των φορολογουμένων, οι οποίοι δεν βλέπουν τις επιστροφές να μπαίνουν στους λογαριασμούς τους ή, αν μπαίνουν, αυτό γίνεται μετά κόπων και βασάνων.

Ας ρίξουμε μία ματιά σε αυτό αναφέρει ο νόμος 4174/2013 για τις επιστροφές:

1. Εάν ο φορολογούμενος δικαιούται επιστροφή φόρου, η Φορολογική Διοίκηση, αφού συμψηφίσει τους οφειλόμενους από τον φορολογούμενο φόρο με το ποσό προς επιστροφή, προβαίνει στην επιστροφή της τυχόν προκύπτουσας διαφοράς 

2. Το επιστρεπτέο ποσό καταβάλλεται στον φορολογούμενο εντός ενενήντα (90) ημερών από την υποβολή έγγραφου αιτήματος του φορολογουμένου, εκτός εάν προβλέπεται μικρότερο χρονικό διάστημα από άλλη διάταξη της φορολογικής νομοθεσίας.
Ειδικά για αιτήματα επιστροφής ΦΠΑ από υποκειμένους μη εγκατεστημένους στο εσωτερικό της χώρας, η Φορολογική Διοίκηση αποφαίνεται εντός τεσσάρων (4) μηνών από τη λήψη του σχετικού αιτήματος, εκτός εάν απαιτείται η προσκόμιση συμπληρωματικών στοιχείων οπότε η ως άνω προθεσμία παρατείνεται μέχρι οκτώ (8) μήνες.

3. Με έγγραφη δήλωση που περιλαμβάνεται στην αίτηση επιστροφής του φορολογουμένου, το επιστρεπτέο ποσό παρακρατείτε με σκοπό το συμψηφισμό του με μελλοντικές οφειλές του φορολογουμένου.

 

Τι θα γίνει λοιπόν με τις φετινές επιστροφές φόρου;

Η απάντηση είναι απλή… Μετά το πέρας των δηλώσεων, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί,θα εκδοθεί ο ΕΝΦΙΑ. Αφού δεν θα έχει περάσει η περίοδος των 90 ημερών δεν πρόκειται να έχει ολοκληρωθεί καμία επιστροφή και η τύχη της θα είναι να ολοκληρωθεί αφού συμψηφιστεί με τον ΕΝΦΙΑ.

Φυσικά ο συμψηφισμός θα είναι για όλο το ποσό και όχι μόνο για το ποσό που είναι ληξιπρόθεσμο, ασχέτως με το αν ο νόμος δίνει την δυνατότητα ο φόρος να καταβληθεί σε δόσεις.

Είναι όμως η διαδικασία απλή για να γίνει η αίτηση και να ολοκληρωθεί ο συμψηφισμός;

Η διαδικασία θα μπορούσε να είναι απλή, εάν προβλεπόταν η δυνατότητα στο φορολογούμενο να προβεί στον συμψηφισμό δίνοντας μία εντολή μέσω taxis. Αντί αυτού, όμως, για να ολοκληρωθεί, ο φορολογούμενος θα πρέπει να πάει στην εφορία να κάνει αίτηση στο αρμόδιο τμήμα, να βρεθεί το έντυπο εντολής επιστροφής (ΤΑΦΕ ), να εκδοθεί τοδιπλότυπο συμψηφισμού και αφού δοθεί στο ταμείο, να ολοκληρωθεί ο συμψηφισμός.

Κάποιος που το ακούει και δεν γνωρίζει θα σκεφτεί ότι είναι κάτι πολύ απλό. Δυστυχώς, όμως, είναι πολύ πιο σύνθετο από ότι ακούγεται. Στην εξίσωσηθα πρέπει να βάλουμε και την απόσταση που θα πρέπει να διανύσει ο φορολογούμενος που πολλές φορές μπορεί να είναι και 6 ώρες με το καράβι (π.χ. Μήλος). Επίσης, μέσα στην εξίσωση θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και τις λεγόμενες εφορίες Β’ τάξης που αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα υποστελέχωσης προσωπικού, ενώ, παράλληλα, οι υπάλληλοι με υπεράνθρωπες προσπάθειες προσπαθούν να εξυπηρετήσουν έναν τεράστιο αριθμό φορολογουμένων, που αναλογούν στις εν λόγω εφορίες.

Φυσικά η εξίσωση δυσκολεύει ακόμα περισσότερο, εάν για την ολοκλήρωση της επιστροφής θα πρέπει ναγίνει έλεγχος από την εφορία, αφού μπορούν να χαθούν πολλές εργατοώρες μόνο για να ολοκληρωθεί το γραφειοκρατικό κομμάτι του θέματος, που η νέα του μορφή είναι ηλεκτρονική.

Πολλές φορές, όμως, με την καθυστέρηση των επιστροφών, μπορεί να τίθεται θέμα βιωσιμότητας μίας επιχείρησης. Για παράδειγμα, υπάρχουν υποθέσεις επιστροφών του 2013 και 2014, που λιμνάζουν στον βάλτο της γραφειοκρατίας σε μεγάλη Δ.Ο.Υ, ενώ παράλληλα το δημόσιο έχει μπλοκάρει τους λογαριασμούς της επιχείρησης, γιατί η επιχείρηση οφείλει ασφαλιστικές εισφορές. Εάν είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία της επιστροφής, το ποσό των οφειλών θα είχε ήδη τακτοποιηθεί. Μέχρι να γίνουν, όμως, όλα αυτά, είναι πολύ πιθανόν η επιχείρηση να έχει κλείσει και μία σειρά εργαζομένων να χάσουν την δουλεία τους.

Όταν, δε, οι τραπεζικοί λογαριασμοί έχουν δεσμευτεί, η διαδικασία που ακολουθείται είναι περίπου η ίδια με την επιστροφή φόρου, χωρίς να απαιτείται έλεγχος φυσικά, αλλά να μεσολαβεί ένα τεράστιο χρονικό διάστημα από την στιγμή που τα χρήματα δεσμεύτηκαν μέχρι την στιγμή που θα φανούν στο σύστημα της εφορίας και θα μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν για να γίνουν οι πληρωμές στα ποσά που οφείλει η επιχείρηση.

Μελετώντας τα προαναφερόμενα, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι, αν δεν διορθωθούν οι παθογένειες του παρελθόντος, δεν πρόκειται να μπούμε σε σειρά, σειρά η οποία είναι απαραίτητο να βρεθεί, εάν θέλουμε σαν κράτος σοβαρά να προσελκύσουμε επιχειρήσεις και σοβαρούς επενδυτές.

Από την άλλη, η σωστή φορολογική συνείδηση για να δημιουργηθεί πρέπει να ξεκινήσει από το ίδιο το κράτος, το οποίο θα πρέπει να εμπνέει εμπιστοσύνη και όχι να λειτουργεί το ίδιο με τις λογικές ενός μπαταχτσή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Κλείνοντας, επειδή ακούμε τον κύριο Αναπληρωτή Υπουργό να τονίζει, ότι δεν θα δοθεί παράταση στις φορολογικές δηλώσεις θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι, αν το ποσό έχει βεβαιωθεί, για να εκδοθεί φορολογική ενημερότητα για είσπραξη χρημάτων από το δημόσιο ή για μεταβίβαση ακινήτου, θα πρέπει να προηγηθεί επίσκεψη στην αρμόδια Δ.Ο.Υ προκειμένου να αποφασιστεί , όπως ορίζει ο νόμος, για την παρακράτηση η μη του ποσού.

 


Πηγή: www.taxheaven.gr